Categorieën
Geen categorie

Van de Bokkedoorns naar Ocean Oasis Bonaire

Van het Overveense duingebied naar de witte zandstranden van Bonaire, een prachtige stap die Fleur heeft gezet.

 

Voor sommigen is Fleur al een vertrouwd gezicht. Voordat ze vorig jaar bij Ocean Oasis aan de slag ging, maakte ze deel uit van het bedieningsteam van de Bokkedoorns. Na de overname van de beach club op Bonaire vorig jaar, is Fleur meegegaan en verzorgt ze nu, naast de operationele werkzaamheden op de vloer, onder andere ook trainingen voor het team.

 

Wat het werk zo bijzonder maakt, daar hoeft Fleur niet lang over na te denken: “Elke dag is anders en elke dag biedt weer nieuwe uitdagingen om onze gasten te verwennen en tevreden te zien vertrekken! Het is ontzettend leuk en leerzaam om met mensen van verschillende culturen samen te werken, en natuurlijk is het mooie weer mooi meegenomen.

 

De overeenkomsten tussen werken bij De Bokkedoorns en Ocean Oasis zijn er zeker. Of de gast nou kiest voor een geheel verzorgde lunch in Overveen of een heerlijke stranddag bij Ocean Oasis, bij beide staat de gastvrijheid en het in de watten leggen van de gasten voorop.”

 

Tips voor mensen die een carrière in de horeca willen nastreven, heeft Fleur zeker. Omdat veel jongeren tegenwoordig de horeca kiezen als bijbaan, vindt ze dat de horeca soms onderschat wordt als beroep. Dus haar tip is: doe wat je leuk vindt en wordt er het allerbeste in.

 

Tot slot, het levensmotto van Fleur: “Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen!”

Categorieën
Geen categorie

Artikel: The Holland Times

Nederland staat wereldwijd bekend om zijn aanzienlijke expatgemeenschap. Om deze grote groep mensen op een bijzondere manier kennis te laten maken met Nederland, publiceert The Holland Times ieder maand een prachtig magazine vol artikelen met Nederlands nieuws, in het Engels geschreven.

 

In de editie van de maand juli vind je een uitgebreid interview met sommelier Jane Lasschuit. Zij vertelt in het artikel over onze uitgebreide wijncollectie en geeft tips over heerlijke wijnen die passen bij de zomer. Verder vertelt eigenaar Pascal Beeren waarom hij als een van de eerste sterrenrestaurants in Nederland besloten heeft om te stoppen met wijnarrangementen. Ook vertelt hij meer over ons idyllische terras dat uitkijkt over een kleine vijver, waar je als je geluk hebt in de verte herten ziet grazen. Het biedt zowel schaduw als zon, waardoor je zowel tijdens de lunch als het diner kunt genieten van de zomer.

 

Voor het volledige interview verwijzen wij u graag naar het Engelstalige artikel op The Holland Times.

Categorieën
Geen categorie

De Bokkedoorns in MarketingTribune: Interview met Pascal Beeren.

In deel 177 van onze successerie [marketeer] spreken we Pascal Beeren, die met zijn team ‘culinaire topsport in de duinen’ verricht. Hij praat ons bij over het dagelijks leveren van culinaire perfectie, de hoogst haalbare gastbeleving en hoe het merk De Bokkedoorns hierdoor groeit.

Stel jezelf voor. Hoe ben je het vak ingerold? En wat heb je met marketing?
‘Mijn naam is Pascal Beeren. Sinds 2016 ben ik eigenaar van De Bokkedoorns, een restaurant met twee Michelin sterren en sinds eind 2022 ben ik ook mede-eigenaar van de Ocean Oasis Beach Club op Bonaire. Marketing is enorm belangrijk voor ieder bedrijf. In de huidige wereld gaat alles tegenwoordig zo snel dat ik daar zelf niet volledig de focus op kan hebben. De gasten gaan voor. Mijn focus ligt volledig op het eten, de sfeer en het verwennen van onze gasten. Voor al het andere zorg ik dat ik een team van de beste mensen om mij heen verzamel. Zij kunnen zich volledig op de marketing focussen en dus tijdig schakelen.’

 

Vertel ons graag meer over de actuele status van je ‘merk’ restaurant De Bokkedoorns. Een plek met culinaire historie. Waar stuur je op?
‘Op een idyllische plek in de duinen van Overveen openden mijn opa en oma in 1961 een horecazaak. In 1976 nam mijn vader John jr. het stokje over en in 1978 veroverden ze als een van de acht restaurants in Nederland een Michelinster, de tweede volgde in 1991 en die hebben we sindsdien altijd weten te behouden. Ik durf dan ook wel te stellen dat het merk De Bokkedoorns als een huis staat. Maar net als in de topsport moet je altijd en op ieder vlak de hoogste kwaliteit leveren om op dit niveau te blijven presteren.

 

Om dat te bereiken, ben ik altijd bezig met te kijken hoe de wereld verandert en daarmee bedoel ik niet alleen de gastronomische wereld. Ik heb altijd een zekere nuchterheid behouden om de zaak strak en met een zekere zakelijkheid te kunnen aansturen. Tegelijkertijd is de wereld van de gastronomie en gastvrijheid ook heel emotioneel. Door de juiste balans te vinden, hebben we nooit moeite gehad om te veranderen, hebben we vooropgelopen en gecalculeerde risico’s durven nemen. Alleen als je je durft te blijven bewegen en een absolute discipline aan de dag legt, kun je zo lang aan de top blijven staan en weten niet alleen onze grote groep vaste gasten, maar ook de nieuwe generatie, met name de jongere generatie uit Amsterdam, de weg naar ons restaurant te vinden.’

 

Hoe is de concurrentie in jouw categorie van haute cuisine en wie zie je als benchmark?

‘Concurrentie is, hoe gek het ook klinkt, in ons vak niet aan de orde. Wij zijn een type bedrijf waarbij je niet iedere week naar hetzelfde restaurant gaat. De gasten wisselen tussen de verschillende top restaurants. En dat juichen we zelf ook alleen maar toe. Grappig genoeg heeft een deel van ons voormalige personeel inmiddels zelf een sterrenrestaurant, maar daar zijn we alleen maar trots op. Het zijn allemaal heel goede restaurants met elk een eigen stijl. Ze zijn zo verschillend. Daarom is het voor mij ook niet te vergelijken en te rangschikken in een lijst. Ik run mijn restaurant zoals ik zelf graag uit eten zou willen gaan.’

 

Wat zijn de culi-trends en productinnovaties waar De Bokkedoorns op inhaakt?

‘Het woord trends heb ik altijd al moeite mee gehad. Trends komen en gaan heel snel. Zoals we wel bewezen hebben zijn wij geen restaurant wat snel van zijn eigen waardes afstapt om mee te gaan met trends. Blijf bij jezelf. Natuurlijk verandert er veel in de culinaire wereld. Ook wordt alles veel toegankelijker, zoals de vele verschillende wereldse invloeden.

 

Om de faam en de sterren van ons restaurant te behouden, is perfectie voor ons een voorwaarde. Op het bord, maar ook aan tafel. Wij focussen ons vooral op de persoonlijke behoefte van onze gasten en die trend is al 45 jaar onveranderd gebleven. Het is ons doel om gasten in de watten leggen en ze te laten genieten. Het is aan ons als gastheer/gastvrouw om aan te voelen waar gasten behoefte aan hebben. In het begin moet je even het ijs breken, bijvoorbeeld als iemand voor de eerste keer komt en nog nooit kreeft heeft gegeten. Dan nemen we die spanning bij ze weg. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het belangrijk is om interesse te tonen in je gasten. Het gaat niet alleen om lekker eten, maar ook om aandacht, gezien worden en je gehoord voelen en dat onder het genot van een lekker glas wijn.

 

Werk je samen met bureaus ter promotie? Welke en bevalt dat? Hoe doen jullie nog meer aan promotie: bijvoorbeeld via food influencers of review marketing?
‘Wij werken sinds kort met een online marketingbureau en een pr-bureau. Zoals eerder geschetst verandert de marketingwereld heel snel. Social media is heel belangrijk geworden de laatste jaren, maar wisselt bijna per dag. Magazines zijn zich online gaan focussen en kranten worden voornamelijk op de telefoon gelezen. Om hier op de juiste manier op in te spelen hebben wij beide bedrijven in de arm genomen om ons hierin te ondersteunen.’

 

Wat zijn jullie verdere plannen voor 2023?

‘Voor nu ligt onze focus vooral op het vinden van de juiste mensen, ondanks dat bij ons weinig verloop onder de medewerkers is. Dienstverbanden van 10 jaar of langer zijn eerder norm dan uitzondering. Het is zelfs een van de geheimen van ons restaurant, maar helaas moet ik bekennen dat ook wij te maken hebben met de uitdaging van personeelstekort.

 

Wat mij opvalt, is dat horeca in Nederland ondergewaardeerd wordt. Helemaal in vergelijking met het buitenland. Daar zie je veel meer oudere gastheren en gastvrouwen, die het écht als een vak zien. In Nederland is de horeca vooral een bijbaan. Je gaat een ander toch niet bedienen? Veel jongens en meisjes zien de horeca niet als een serieuze carrière. Dat vind ik jammer. Want als je echt snapt wat je moet doen om het iemand naar de zin te maken, en daar zelf plezier in hebt, dan is er geen mooier vak dan dit.’

Categorieën
Geen categorie

Hoe win je de prestigieuze Bokkedoorns Award?

Dit jaar markeert de elfde editie van de Bokkedoorns Awards. Op dinsdag 25 april strijden de studenten Horeca van de Nova College Hotelschool om deze prijs, in een leerzame wedstrijd voor koks en gastheren/gastvrouwen. Het initiatief ontstond al in 2011, met het 50-jarig bestaan van Restaurant de Bokkedoorns. Sindsdien keert het succesvolle evenement jaarlijks terug om culinair toptalent te ontdekken en studenten op weg te helpen in lokale, landelijke en/of internationale gastronomie.

Categorieën
Geen categorie

Uitreiking Michelinsterren 2023: de Bokkedoorns behoudt twee sterren.

Vandaag werd de MICHELIN gids van 2023 gepresenteerd. De ceremonie was net als voorgaande jaren in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Eigenaar Pascal Beeren, chef-kok Roy Eijkelkamp en Maître-Sommelier Niels van Overmeire waren bij het evenement aanwezig.

 

Restaurant de Bokkedoorns staat voor het 45e opeenvolgende jaar in de gids. De Bokkedoorns bestaat al sinds 1961 en ontving in 1978 de eerste Michelinster, gevolgd door een tweede in 1991. Sindsdien wist ons restaurant de twee Michelinsterren steeds de behouden en ook dit jaar dus met succes.

 

Pascal Beeren over de uitreiking: “de bekendmaking van de MICHELIN gids is een mooi evenement waar we ieder jaar naar uitkijken. Naast erkenning voor ons harde werk, is het ook een moment om bij te praten met collega’s en verhalen en kennis te delen. In Overveen streven we elke dag naar de hoogst haalbare gastbeleving en doen nooit concessies op het gebied van kwaliteit. We hebben het mooiste vak van de wereld en zijn trots op het behoudt van deze twee Michelinsterren.”

Categorieën
Geen categorie

de Bokkedoorns in de Quote: Interview met Pascal Beeren.

Maandag laat Michelin het weer sterren regenen boven de beste restaurants van ons land. En voor de 45e keer zal De Bokkedoorns in Overveen prominent in de culinaire gids van de bandenboer komen te staan. Uniek, weet eigenaar Pascal Beeren (38).

 

Pascal Beeren (De Bokkedoorns) ‘om twee sterren te behouden, moet die derde de ambitie zijn’

‘Je kunt het natuurlijk zo mooi presenteren als je wilt. Maar als je heel eerlijk kijkt, dan zie je dat de Kromme Dissel langer een ster heeft dan wij. Een enkele, dat wel. Als je het hebt over restaurants met twee sterren of meer, dan blijkt dat Inter Scaldes dat net iets eerder bereikte. Maar nergens zie je dat een restaurant dat zo lang een ster heeft, terwijl het in eigendom is van een en dezelfde familie. 45 jaar geleden kreeg mijn opa de eerste. En 33 jaar terug kregen we voor het eerst onze tweede ster. Dat is uniek. Net als dat het bijzonder is dat geen van de eigenaren ooit in de keuken stond.’
Pascal Beeren vertelt het met trots. Een trots die verraadt dat hij blij is dat hij -tegen het advies van zijn vader in- in 2016 als eigenaar in de zaak stapte. ‘Natuurlijk begreep ik wat mijn vader bedoelde toen hij zei dat het keihard werken is. Maar ik zag ook wat er nog te winnen was.’

Categorieën
Geen categorie

Koken voor KiKa: restaurant de Bokkedoorns bundelt krachten met Proeflokaal de Blauwe Druif voor 160-jarig jubileum.

Het oudste café van Haarlem viert dit jaar zijn 160-jarige jubileum op een heel speciale manier, namelijk met een exclusieve, culinaire actie voor het goede doel. Proeflokaal de Blauwe Druif bundelt krachten met verschillende (sterren)restaurants uit de regio voor drie avonden vol gastronomie, waarvan de opbrengst volledig naar KiKa zal gaan. Restaurant de Bokkedoorns kookt voor deze speciale gelegenheid op maandag 3 juli, waarbij de belangrijkste ingrediënten passie en gezelschap zullen zijn.

Categorieën
Geen categorie

Al 44 jaar op rij in de Michelinsterren: Interview door De Ondernemer.

Helemaal zeker is het natuurlijk nog niet, maar de kans is groot dat restaurant de Bokkedoorns dit jaar voor de 45e(!) keer op rij wordt bekroond met één of twee Michelinsterren. Eigenaar Pascal Beeren (38) vertelt hoe hij en zijn mensen dat telkens voor elkaar krijgen.

 

Het is een bijzonder verhaal, dat van de Bokkedoorns uit het Noord-Hollandse Overveen. De zaak werd in 1961 door John Beeren en zijn vrouw Miep als een doorsnee horeca-etablissement opgericht. Al in 1978 ontving het de eerste Michelinster en zoon John was ondertussen mede-eigenaar. Hij was verantwoordelijk voor de omslag naar fine dining, het concept waarmee in 1991 twee Michelinsterren in de wacht werden gesleept. Een waardering die nog altijd staat.

Categorieën
Geen categorie

Horecavrienden verwezenlijken droom op Bonaire

Beeren en Landman nemen Ocean Oasis Beach Club op Bonaire over. Pascal Beeren en David Landman kennen elkaar van de Hogere Hotelschool in Den Haag. Beiden hebben een echt horeca hart, als vrienden en kamergenoten spraken ze af ooit samen iets te gaan beginnen. Maar al te vaak verandert dat ooit in een nooit, maar niet bij dit daadkrachtige koppel. Op 1 oktober nemen ze Ocean Oasis Beach Club op Bonaire over. Een droom die is uitgekomen. 

 

Sporen verdiend 

Zowel Pascal Beeren als David Landman hebben hun sporen inmiddels wel verdiend in de Nederlandse Horeca. Pascal, als eigenaar van tweesterren restaurant De Bokkedoorns en David als horeca ondernemer in de Haagse binnenstad. Pascal is even duidelijk als eerlijk in het waarom van deze bijzondere stap: ‘De afgelopen twee jaar hebben erg veel energie gekost en we waren toe aan iets nieuws, een positieve energie. Het is een grote stap en die durf ik alleen te zetten met David. Toen deze kans voorbij kwam zijn we samen naar Bonaire gegaan en zagen het meteen voor ons. Op het moment dat David aangaf de dagelijkse leiding op Bonaire op zich te willen nemen viel alles op z’n plek. We hebben altijd die droom voor ogen gehad en hebben nu ook de ervaring, de slagkracht en het vertrouwen om die droom op een realistische manier uit te laten komen. Nu is de tijd.’

 

Voortbouwen op solide basis

Het duo hoeft niet een geheel nieuw concept te ontwikkelen. Met de overname van de drie jaar jonge club Ocean Oasis maken ze een vliegende start en zijn geenszins van plan alles om te gooien. David: ‘Ocean Oasis ligt op één van de mooiste stukjes van Bonaire, Punt Vierkant, het ontwikkelt zich daar enorm. Het heeft alles in zich om een nieuwe hotspot te worden als luxe vakantiebestemming zonder de toegankelijkheid te verliezen. Ik neem de Haagse gezelligheid mee en wij injecteren dat met de kwaliteiten van de keuken en het gastheerschap van sterrenniveau. We werken zoveel mogelijk met lokale mensen en producten, al voorzie ik wel dat we een erg gewilde bestemming gaan worden voor stagiaires. De basis staat als een huis en onze handen jeuken om deze parel aan zee tot volle wasdom te laten komen. Wij werden in ieder geval meteen verliefd op wat er al stond.’

 

Paradijs op aarde

De beach club heet niet voor niets Ocean Oasis. De ruim 9.000 m2 ligt pal aan de Azuurblauwe oceaan, straalt rust en ruimte uit en biedt toch plaats aan honderden gasten, verdeeld over het restaurant, loungestoelen, strandbedden en tweepersoons cabanas voor wat extra privacy. Van vroeg in de ochtend tot na middernacht staat het personeel voor je klaar om het vakantiegevoel compleet te maken, waarbij op vrijdagavond het feest compleet wordt gemaakt voor de jongere gasten. Bonaire wordt een steeds exclusiever eiland en de ontwikkeling van Ocean Oasis is daar een perfecte weerspiegeling van. Het is een stukje paradijs op aarde. Met de overname door Beeren en Landman, wordt een perfecte start gemaakt van het hoogseizoen op Bonaire dat van oktober tot en met maart loopt. Het belooft een warme winter te worden.